‘Groen’ shoppen in duurzaamheidscentrum

groenehert_jpg2_1694077bEco-tassen, bamboe T- shirts, luiers, dierproefvrije ge­zichtscrème, duurzame pannen, schoonmaakmiddelen, chocola, op­laders op zonne-energie, handdoe­ken van bio-katoen of pennen van gerecyclede materialen. Een paar honderd producten die allemaal groen, bio, Fair Trade zijn of een combinatie daarvan. Te koop vanaf zaterdag bij Het Groe­ne Hert, het nieuwe duurzaam­heidscentrum aan de Burchtstraat in hartje Nijmegen.

„ En héél gave producten. Gewoon hip, er is niks geitenwollensokkigs aan”, zegt Tineke Honingh van mi­lieuorganisatie Som en een van de nieuwe gebruikers van Het Groene Hert. ‘Levende etalages’ moeten de voor­bijgangers nieuwsgierig maken. Achter de enorme winkelramen worden straks demonstraties en workshops gegeven van huidver­zorgingsproducten en schoon­maakmiddelen. Er komen wijn­en chocoladeproeverijen en voor een catwalk van eco-kleding is ook ruimte genoeg.

De ‘groene’ producten – ‘eigenlijk Hema-assortiment’- en de levende etalages gelden als lokker om de Nijmegenaar het duurzaamheids­centrum binnen te lokken. Want ‘groen’ gedrag kun je het beste sti­muleren via kekke producten, proeverijen en workshops. Een loper van kunstgras vormt de entree. In de ‘groene bubbel’, zoals Honingh het duurzaamheidscen­trum noemt, kunnen klanten zien hoe een groendak oogt, hoeveel ze kunnen besparen met een zonne­paneel. Kunnen ze advies krijgen over de isolatie van vloeren of mu­ren. Of hoe ze afvoer van hemel­water kunnen loskoppelen van het riool. Advies over een energiezuinig huis en ‘groene’ levensstijl, dat is de al­lerbelangrijkste functie van Het Groene Hert.

Dit duurzaamheidscentrum is ‘uniek voor Nederland’, vervolgt Honingh. „Eindhoven heeft een duurzaamheidscentrum maar dat is gericht op bedrijven; in Gronin­gen kunnen mensen advies krijgen wat ze thuis kunnen doen. Wij richten ons op bedrijven én consu­menten. En we zijn daarnaast een subsidieloket: we geven advies over gemeentelijke subsidieregelingen.” Het doel van Het Groene Hert: de consument alternatieven aanrei­ken. „We willen het de consument zo makkelijk mogelijk maken om voor groen te kiezen.”

Het nieuwe pand van 220 vierkante meter, voorheen de woonwinkel van Hoefsloot, biedt niet alleen on­derdak aan een adviescentrum, een ‘groen’ warenhuis en een levende etalage. Ook komen er werkplek­ken. Zo verhuizen de milieuorgani­saties Som en Marn naar de Burcht­straat. Een paneel geeft aan wat het energieverbruik is van apparaten die medewerkers gebruiken. Want ook de werkplek is ‘groen’.

Meer info: www.hetgroenehert.nl

Bron: De Gelderlander