350.000 euro voor verbetering doorstroming OV in Nijmegen-Noord

waalsprinter_kleinEen vrije busbaan staduitwaarts vanaf de Waalbrug, en voorrang voor bussen op twee toekomstige kruisingen van de Prins Mauritssingel met belangrijke verkeersaders in Nijmegen-Noord. Met deze maatregelen wil het college de doorstroming van het openbaar vervoer in Nijmegen-Noord verder verbeteren. Met de verbeteringen is een investering gemoeid van circa 350.000 euro.

De vrije busbaan loopt vanaf de Waalbrug staduitwaarts richting Ovatonde Hiervan zullen de buslijnen van en naar Visveld profiteren, maar ook de Rijn-Waalsprinter en de lijnen die van en naar Nijmegen Noord  Overbetuwe en Oosterhout rijden. Ook het toekomstige Hoogwaardig Openbaar Vervoer kan van deze infrastructuur gebruik maken.

Om de doorstroming van de bus verder te verbeteren worden de verkeerslichten op twee belangrijke kruisingen in Nijmegen-Noord voorzien van hardware en software die ervoor zorgt dat naderende bussen voorrang krijgen op het andere verkeer. Het gaat hierbij om de toekomstige kruising van de Vrouwe Udasingel met de Prins Mauritssingel, en de kruising Griftdijk – Prins Mauritssingel – Laauwickstraat. Ook wordt op een aantal plekken nieuwe bushaltes aangelegd, onder andere bij het toekomstige winkelcentrum in Visveld en voorzieningenhart de Ster.

Het college heeft ook de mogelijkheid laten onderzoeken van een vrijliggende busbaan tussen de sportvelden van sportpark Vossenpels in de wijk Visveld. Dit onderzoek vond plaats vanuit de gedachte dat meerdere buslijnen zouden profiteren van de busbaan. Uit het vervoersplan van OV-bedrijf Novio voor de jaren 2010-2013 is echter gebleken dat alleen lijn 32 baat zou hebben bij de busbaan. Daarnaast is in verband met de ontwikkeling van een regionaal netwerk van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) nog niet duidelijk of een busbaan op deze locatie ook in de toekomst bruikbaar zou zijn. Daarom vindt het college een investering in een busbaan op deze plek op dit moment niet verantwoord.