Blog: Slim Prijzen en slimme verkeerslichten

waalbrug_882994bIn het artikel vrijdag in De Gelderlander over Slim Prijzen suggereert de redactie dat de verkeersregelaars op het stadhuis door een eenvoudige aanpassing de stoplichten allang meer groen hadden kunnen geven aan verkeer op de singels. En dat het erop ljikt dat de gemeente het verkeer op de Waalbrug jarenlang voor de gek heeft gehouden. Omdat dit niet het geval is wil ik graag reageren.

Pas sinds we in oktober 2008 nieuwe detectielussen in het wegdek op de Oranjesingel hebben aangebracht bestaat de mogelijkheid om te variëren met de clyclustijd (tijd dat een stoplicht op groen, oranje en rood staat). In 2006 en 2007 hebben we al eens de afstelling van de verkeerslichten (VRI’s) op Traianusplein en Oranjesingel aangepast (iets meer groen voor stadinwaarts verkeer), maar we hadden niet de flexibiliteit die we tegenwoordig met het nieuwe systeem van variabele, verkeersaanbodafhankelijke VRI’s hebben, en konden dus ook niet opeens flink aan de knoppen draaien. Dat had elders in de stad overigens tot ontoelaatbare opstoppingen geleid. Wel hebben we destijds de noodzaak onderkend van een nieuw, flexibeler systeem van VRI’s die afhankelijk van het voertuigaanbod langer danwel korter op groen staan.

Aan het creëren van de voorwaarden voor dat nieuwe systeem (meetlussen in het wegdek, nieuwe software voor de VRI’s die alle VRI’s op doorgaande wegen – dus ook St.Annastraat en Graafseweg – met elkaar verbindt, nieuwe scenario’s voor de VRI’s) is vervolgens keihard gewerkt met het huidige systeem als resultaat. Dit systeem is ongeveer gelijktijdig met de start van het succesvolle project Slim Prijzen in gang gezet. We kunnen dus niet precies bepalen hoe het nu komt dat we tegenwoordig vrijwel geen files meer hebben op de Waalbrug. Maar de conclusie moet zijn dat alles heeft geholpen. Zowel Slim Prijzen als onze maatregelen uit het filebestrijdingsplan: de Waalsprinter, de dynamische reisinformatiepanelen rondom Knooppunt Ressen, aanpassing van de rijbanen op het Trajanusplein, natuurlijk de betere afstelling van de verkeerslichten op Trajanusplein en Oranjesingel en het dynamisch verkeersmanagement. Daar zijn we overigens toonaangevend mee: Arnhem en de provincie Gelderland komen bij ons kijken hoe wij met verkeersmanagement bezig zijn.

Het resultaat is dat er nu meer verkeer over de brug rijdt dan een jaar geleden, zonder veel files en dat tijdens wegwerkzaamheden! Nadeel is nu wel dat de zijwegen minder groen krijgen en dat daar meer opstoppingen plaats vinden. Dat is voorlopig niet anders. Met de komst van de stadsbrug in 2013 verschuift een deel van het verkeer naar de westelijke kant van de stad en kunnen we weer meer groen geven aan het verkeer dat de Oranjesingel over moet.