Invaren brug: mega-operatie met 7500 ton staal

Stadsbrug opgetildOp zaterdag 20 april vindt op de Waal bij Nijmegen een mega-operatie plaats. Op die dag wordt de 285 meter lange en 60 meter hoge boog van de nieuwe Nijmeegse stadsbrug De Oversteek naar zijn definitieve plek getrokken. Voor deze invaaroperatie wordt het scheepvaartverkeer op Europa’s drukst bevaren rivier ter hoogte van Nijmegen gedurende tien uur gestremd. De nieuwe verkeersbrug verbindt vanaf eind 2013 het nieuwe stadsdeel Waalsprong met het westelijk deel van de stad en vormt daarmee een belangrijke schakel in de bereikbaarheid van Nijmegen.

De Oversteek is de op een na langste hoofdoverspanning van Nederland en de grootste boogbrug van Europa met een enkelvoudige boog. Voor het invaren van de brug wordt gebruik gemaakt van twee pontons van 100x33x8.5 meter, die gevuld worden met water. Vijftien stalen kabels, die bevestigd worden aan ankerpalen in en rondom de Waal, trekken de pontons met daarop de stalen boogbrug naar zijn uiteindelijke plek. De start van de operatie staat gepland om 7.00 uur, de eindtijd hangt af van verschillende factoren zoals wind en stroomsnelheid van het water. Om belangstellenden in de gelegenheid te stellen het invaren van dichtbij te volgen, richt de gemeente een locatie in aan de noordzijde van de Waal. Achter het bouwplatform wordt een groot scherm geplaatst waarop de werkzaamheden goed te zien zijn. Deze beelden zijn ook te zien via www.nijmegen.nl en via de lokale omroep Nijmegen 1. 

De brug is ontworpen door de Belgisch Luxemburgse architecten- en ingenieurscombinatie Ney-Poulissen en wordt gebouwd door de Bouwcombinatie Stadsbrug Nijmegen (BSN), een combinatie van BAM Civiel en Max Bögl Nederland. Inclusief opritten en aanbruggen heeft de nieuwe Nijmeegse oververbinding een lengte van ongeveer 2,1 kilometer. De betonnen aanbruggen op de noord- en de zuidoever zijn respectievelijk 680 en 230 meter lang en worden bekleed met baksteen.

De nieuwe brug moet gaan zorgen voor een betere bereikbaarheid van Nijmegen en een betere spreiding van het verkeer over de stad. Nu staan er bijna dagelijks files voor de enige brug in Nijmegen, de monumentale Waalbrug, die dateert uit 1936. De nieuwe Nijmeegse brug moet samen met de nieuwe brug bij Ewijk, die op dit moment wordt gebouwd in opdracht van Rijkswaterstaat, bijdragen aan een betere bereikbaarheid van de regio.

De nieuwe brug komt op de plek waar in september 1944 de heldhaftige oversteek van de geallieerden plaatsvond, in het kader van Operatie Market Garden. Als eerbetoon aan de bevrijders van Nijmegen wordt de naam van de brug ´De Oversteek´.

Nijmegen omarmt de Waal

De bouw van De Oversteek maakt deel uit van een grootschalige gebiedsontwikkeling rondom de Waal. In het kader van het landelijke programma Ruimte voor de Rivier wordt op de noordoever de dijk verlegd en een nevengeul gegraven. Hierdoor ontstaat er – in het hart van Nijmegen – een eiland in de Waal met ruimte voor wonen, recreatie en cultuur, water en natuur. Daarnaast wordt aan de noordkant van de Waal gebouwd aan de Waalsprong, een nieuw stadsdeel met 12.000 nieuwe woningen. Op de zuidoever wordt gewerkt aan de transformatie van een industriegebied in Nijmegen-West tot woongebied Waalfront en aan een facelift van de Waalkade en omgeving. Deze projecten maken dat de rivier in de toekomst niet langer langs, maar door Nijmegen stroomt: ‘Nijmegen omarmt de Waal’.

Meer informatie over de nieuwe stadsbrug, de dijkteruglegging en de overige projecten rondom de Waal is te vinden op: www.nijmegen.nl/stadsbrug, www.ruimtevoordewaal.nl en www.nijmegen.nl/nodw.