Nijmegen Summer Capital: ‘Een onbekende parel op de kaart zetten’

Als het aan Jan van de Meer ligt, wordt Nijmegen de komende jaren Zomerhoofdstad van Nederland. Onlangs werd op initiatief van hem de campagne Nijmegen Summer Capital of Holland gelanceerd: een citymarketing campagne waarmee Nijmegen op de kaart gezet moet worden in de periode mei tot en met september. Voor Ugenda sprak Steven Trooster met Jan om er achter komen wat nu de bedoeling is van de Summer Capital.

Hoe is het idee ontstaan?
‘Al langer zat ik mij te bedenken dat er van alles gebeurt in Nijmegen, met name tijdens de zomermaanden, maar dat zo weinig mensen van buiten de stad dit weten. Vroeger waren er steden in warme landen waar de regering in de zomer naar toe trok; tegenwoordig zijn het vooral steden die zich profileren om toeristen te trekken, zoals Pärnu in Estland of Baden-Baden in Duitsland. Dus leek het mij een goed plan om de titel zomerhoofdstad van Nederland te claimen voor Nijmegen.
Er is nu een team bij betrokken. Naast het bestuur van vier personen, is Sander Ederveen de projectleider en Luc Dirks voor de social media en de website. Er hebben zich inmiddels al vierenzestig partners aangesloten en er is een stuurgroep uit allerlei geledingen.’

Wie willen jullie bereiken?
‘We willen ons vooral richten op jongeren tussen de 18 en de 35 jaar, en dan met name de buitenlandse toeristen. Daarom hebben we de website ook opgezet in het Engels. Er zijn heel veel jonge toeristen die naar Amsterdam komen en na een paar dagen ook wel eens wat anders willen zien. We hopen deze groep dan naar Nijmegen te kunnen lokken.’

Wat maakt Nijmegen volgens jou zo bijzonder?
‘Nijmegen is, met name in de zomermaanden, hip and happening. Kijk eens naar al die festivals die er zijn, zoals De Kaaij, Het Valkhof Festival en Down the Rabbit Hole, of al die mooie concerten in Doornroosje en het programma in LUX.
Daarnaast zijn we naar mijn weten de enige stad in Nederland die natuurlijk stadsstranden dichtbij het centrum van de stad heeft. Wat we met de Spiegelwaal gecreëerd hebben is heel uniek! We hebben er een eiland bij gekregen met zwemwater hartje stad. En denk ook eens aan alle Waalstrandjes – de Nijmeegse costa’s – waar je zo bent als je het bruggetje over het Meertje overgaat. Met mooi weer heeft iedereen zijn privéstrandje en zitten mensen lekker te chillen.’

‘Nijmegen is écht een onbekende parel van Nederland. Dát willen we onder de aandacht brengen. Het is toch gek dat we niet eens in de Lonely Planet van Nederland staan en Arnhem wel?’

Waarom is het tot nu toe niet goed gelukt om Nijmegen bij jongeren op de kaart te zetten?
‘Ik was onlangs op bezoek bij Jurriaan de Mol [directeur RBT KAN, red.]. Zijn kamer hing vol met campagne-posters: Gelderse Streken, Liberation Route, Oudste Stad van Nederland. Dat zijn allemaal campagnes die mikken op een grijs publiek. Ook met Altijd Nijmegen, de citymarketing slogan van de gemeente die ontstaan is na het feest 2000 jaar Nijmegen, richten we ons op een oudere doelgroep. Die vervolgens hier komt en nauwelijks iets ziet van de historie van Nijmegen.’

‘Tegelijk met ons plan, heeft Nijmegen wel een nieuwe campagne gelanceerd onder de naam Wij Zijn Nijmegen. Het is een mooie kapstok voor alle activiteiten die in dit feestjaar in Nijmegen worden georganiseerd. Het is bedoeld om sociale innovatie in de stad aan te jagen maar is minder geschikt om toeristen naar Nijmegen te trekken. Daar kunnen we met Summer Capital wél in voorzien.’

‘In de citymarketing, dáár moeten we verandering aanbrengen. Een recent voorbeeld: Amsterdam riep onlangs andere gemeenten in Nederland op meer toeristen op te vangen, omdat ze het in de hoofdstad niet aankunnen. Steden als Rotterdam en Utrecht wisten daar direct op in te spelen. Die hebben hele sterke campagnes. Vanuit Nijmegen kwam er helemaal niets…’

Hoe willen jullie je doel bereiken?
‘We hebben drie speerpunten: we willen verbinden, activiteiten bij elkaar brengen. Zo is er eind juli in de Goffert het festival The Flying Dutch met vier Zweedse dj’s. We hopen dat er voorafgaand aan het festival iets georganiseerd wordt en dat er een soort after-party komt, zodat mensen eerder naar Nijmegen komen en daarna ook blijven.
Daarnaast willen we aanjagen. In de drie weken na de zomerfeesten is het relatief rustig in de stad. We willen zorgen dat er dan meer gebeurt. LUX zal bijvoorbeeld films in de open lucht gaan draaien, Staatsbosbeheer gaat bever- en snorkeltochten organiseren en we willen gaan samenwerken met Radboud Summerschool, de tweede grootste Summerschool van Nederland.
En als derde willen we het gaan vermarkten. Daarvoor werken we samen met RBT KAN en gaan we zelf campagnes opzetten, die ook in de Randstad zichtbaar moeten zijn.’

‘We hebben onlangs de kick-off gehad met de lancering van de website. Vanaf 1 mei presenteren we elke dag een tip en komen er blogs en vlogs, zoals bijvoorbeeld van Samir Fighil. Ook zullen bekende en minder bekende Nijmegenaren een top vijf van leuke plekken geven. Als toerist wil je horen ‘what locals say’; maar dan nu eens niet de standaard dingen. We zullen ook Nijmegenaren een telefoon geven waarmee ze foto’s voor Instagram kunnen maken over de stad; die ze daarna weer doorgeven aan een volgende persoon.
Helaas is ons budget lang niet zo groot als oorspronkelijk begroot, dus een heel aantal mooie ideeën uit het projectplan dat Sander geschreven heeft zullen we niet kunnen uitvoeren. Maar het is de bedoeling om een langlopende campagne te hebben, dus als we ons na dit jaar neergezet hebben, hopen we meer geld binnen te halen.’

Er zijn wel wat Nijmegenaren gevallen over Summer Capital of ‘Holland’.
‘We hebben voor ‘Holland’ gekozen om aan te sluiten bij de landelijke campagne HollandCity van het NBTC [Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen, red.] Holland is bij veel buitenlanders meer bekend. Ach, of het ‘Holland’ of ‘The Netherlands’ is, maakt me niet zo veel uit. Als iemand op het logo Summer Capital of The Netherlands wil zetten, vind ik het ook best. Wat ik wil is dat we er met z’n allen achter gaan staan en zo Nijmegen op de kaart zetten. Daarom doe ik een oproep aan iedereen een bijdrage te leveren.’

Meer info: www.summercapital.nl en www.ugenda.nl