‘Tramlijn in Nijmegen kansrijk’

tram-valenciennesJan van der Meer verwacht dat Nijmegen zo’n 20 tot 30 miljoen euro kwijt is aan de aanleg van een tramlijn van Lent via de Burchtstraat, Plein ’44, Centraal Station naar de campus Heyendaal. Onderzoek door diverse adviesbureaus heeft uitgewezen dat zo’n tramlijn exploitabel is. De tramlijn kan dagelijks zeker 28.000 reizigers vervoeren.

De tram zal zes tot acht keer per uur rijden. De huidige buslijn – de Heyendaalshuttle – op het traject van het NS-station naar de campus zit nu met 17.000 reizigers per dag al op zijn maximum.

De tramlijn maakt deel uit van een groot verbeterproject voor het openbaar vervoer in de regio Arnhem-Nijmegen. Onlangs hebben alle betrokken gemeenten, provincie en Stadsregio hierover een bestuursakkoord gesloten. Op 2 juli besluit de Stadsregioraad definitief over verdere acties om de tramlijn en talloze andere vrijliggende banen voor nieuwe bus- en trolleylijnen te realiseren rond Arnhem en Nijmegen (onder meer naar Beuningen, Malden, Kleef, Bemmel, Huissen). Een project van honderden miljoenen euro’s dat in fasen gerealiseerd zal worden. De tramlijn staat als eerste project op de lijst. Uitvoering zo rond 2013.

Het openbaar vervoerplan van de regio vergt wel nog veel overleg met het rijk, de grootste subsidiegever. Het rijk zal ook nog extra geld voor de exploitatie moeten geven. Een tramlijn is duurder dan een buslijn. Van der Meer is optimistisch over de kansen op een hogere exploitatiebijdrage van het rijk naast een aanlegsubsidie.

Na realisering van de tramlijn verdwijnen wel paralle busroutes uit het stadsnet. Maar Van der Meer garandeerde de politieke fracties woensdag in het stadhuis dat dit niet tot een verschraling van het ov-aanbod zal leiden. “Ons doel is immers meer mensen in het ov.”